Matonism

Matonism

Friday, 10 February 2017

Just A Drop of Ink.




Kalau kerana takdir kita dipertemukan. Maka boleh jadi atas nama takdir kita dipisahkan.


Irsyad senyum sorang-sorang. Dia dah berjaya graduate dengan jayanya. Walaupun dia ingat lagi satu masa dulu dia janji untuk bersama temannya yang satu itu.

"Kita masuk sama-sama, kau kena make sure kita grad sama-sama. Aku taknak ambil scroll sorang-sorang." Kata Irsyad pada Qiden lepas dia dengar keluhan Qiden bahawa betapa sukarnya nak hafal anatomi.

Qiden sengih. "Entahlah, aku rasa kan macam memang kau yang grad dulu ni. Aku ni entah grad entah tidak."

Balasan Qiden itu disambut dengan satu tumbukan padu pada bahunya. "Kau ingat kau boleh drop? Lepas kau paksa aku ambil medik?" Irsyad geram.

Qiden cuma ketawa sambil mengusap-usap bahunya yang terasa panas ditumbuk Irsyad.


Dia letak stetoskop atas meja. Baru balik kerja. Butang kemeja ditanggalkan satu per satu.

Check telefon bimbit. Beratus-ratus mesej daripada grup whatsapp syarikat yang baru beberapa bulan ditubuhkannya. Pekerja pun tak ramai, dalam lapan orang saja. Dia tak buka, terus ke mesej-mesej yang di hantar secara peribadi oleh beberapa orang pekerjanya.

Selepas dibalas satu dua, dia baring.

"Qiden, kalaulah kau ada dengan aku sekarang." Dia berkata-kata sendiri.

Skrol instagram, twitter, check email. Berjuta perkara yang dia kena selesaikan tapi bapak lah malasnya.


I used to write because writing is my remedy, but guess now I'm truly healed. That's why I stopped.

Or maybe because I don't want to re-live the pain.

I don't know.

Qiden, kau taknak balik semula ke? Kau tak tahu ke banyak benda aku nak cerita.

Pasal buku. Pasal kompeni. Pasal love life aku. Pasal skateboard. Pasal semua benda. Makanan feveret aku masih tak berubah, tapi aku prefer yang kau masak.

Btw, aku masih sakit lagi sebenarnya. Makin hari makin sakit. Tapi kau pesan supaya aku kuat. Sometimes aku rasa bukannya aku taknak kuat, tapi aku tak nampak apa target hidup aku sebenarnya.

Aku almost keluar dari agama. Masih contemplating sampai sekarang. Aku terfikir nak buat banyak benda haram. Tapi bila fikir balik, aku pun tak tahu apa sebenarnya yang aku nak dalam dunia ni.

Kadang-kadang macam, aku rasa aku hidup terlalu bergantung kat manusia. Tapi entahlah. Aku tahu tak logik, tapi tak boleh ke kau datang balik? Kita start over. This time aku janji aku dah takkan take kau for granted.

Aku nak dengar suara kau panggil nama penuh aku suruh bangun qiamullail. Aku nak dengar kau baca Quran sambil aku baring dekat riba kau macam kita selalu buat. Aku nak makan yang kau masak lagi.

Memang sekarang kawan aku lagi ramai, tapi tak sama. Aku sayang kawan yang sekarang. I don't know.

Maybe aku patut tinggalkan kau kat sini. Mungkin aku kena lepaskan semua kenangan kita. Maybe cuma dengan cara tu aku betul-betul boleh move on and fokus pada masa depan.

Aku tak tahu.

Aku keliru.

8 comments:

Anonymous said...

Mat kuat! Qid mesti bahagia tengok mat sekarang.

Flavnesz said...

"used to write because writing is my remedy, but guess now I'm truly healed. That's why I stopped.

Or maybe because I don't want to re-live the pain."

I feel you Mat.. But I do believe, Qid would want you to be happy..

nor adilah said...

Hati ni pelik.. Banyak sgt pikir,
Alhamdulillah, seronok ada sahabat, kejut qiam..ukhwah tu buat kita rindu dan sayang, yang penting atas nama Allah

Anonymous said...

Teringin nak tau kisah full psl mat n qiden ni.. btw, keep strong mat..

FaiqahFrzna said...
This comment has been removed by the author.
FaiqahFrzna said...

Salaam 'alayk Mat, utungnya kau ada kawan macam Qiden walau Allah pinjamkan kejap je. Sabar ya, moga korang reunite kat Jannah nanti inshaAllah ameen. ��

frank queens said...

Borang permohonan pinjaman
Santiago Saya Presiden, Ketua Pegawai Eksekutif / Pengasas syarikat frank queens, dan kami
Di sini untuk membantu menyelesaikan masalah kewangan, dan selamat datang
Syarikat ini menawarkan kadar faedah 3%.

Syarikat ini tidak meminta pelanggan membuat bayaran kerana
Syarikat kami bertanggungjawab untuk butiran insurans, cukai dan gaji
Anugerah, yang mengikut undang-undang pemindahan, jadi jika
Kami memerlukan kredit anda, dan anda mahu keluar dari keadaan ini
Pinjaman dan hantar kepada kami supaya kami tidak dapat memproses produk
Pada masa yang sama.

Kami adalah syarikat berdaftar yang tujuan utamanya
Kita perlu tersenyum pada wajah dan kebahagiaan orang
Semua orang dalam kehidupan memerlukan bantuan dan itulah yang anda perlukan
Dalam kes dengan anda.

Isi dan pulangkan

Nama: ......................... .....
Nama ................. ......... ....
Tidak: .......................... .......
Kelahiran. ....................... ......
Tempat lahir: .................. ...... ......
Hubungi: ....................... .......
Ia adalah tugasnya: ... ................ ..................
Pendapatan: ......... ......... ..............
Alamat rumah: ......................
Telefon: .... ....... .......................
Bandar: .................. ....... ...............
ZIP .......................... .................
Jawatan: ........................ ...... ...........
Negara: ...................... ............... ........
Jumlah pinjaman: .......................... .......
Masa kredit ... .................... ................
Objektif kredit: ................. .............. ...........
Alamat emel: ................ ...... ................
Sebelum ini digunakan? ....................... ..
Alamat e-mel syarikat kami FRANKQUEENS64@GMAIL.COM
Isi dan hantar permohonan pinjaman dari atas, jadi kami tidak tahu
Pemprosesan pinjaman. Terima kasih kerana pemahaman dan pemilihan syarikat anda.

Suri Camellia said...

Tak tahu kenapa. Bila baca entry ni rasa cam faham sangat apa yang kau rasa . Rasa bila dia tak de.. rasa rebah dah tak boleh bangkit. And take time nak move on dari teringat every moment dengan dia. Kalau boleh pause masa aku nak peluk dia kuat2 dan cakap jangan pergi-- tapi takdir tetap takdir-- dia tetap berlalu pergi.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...